fredag 8. oktober 2010

HØSTferie.....med mer ;)

Uff jeg STINKER på å skrive i bloggen her....sist var SOMMERferie - og nå HØSTferie - ja ja.
Her har det skjedd mye gjennom de siste måneder, men jeg fatter meg i korthet tror jeg.

Emmie har rukket å bli hele 7 mnd gammel nå. Hun er nettopp ferdig med sin første løpetid som gikk så fint som bare det. Litt grinete mot Bonica var hun, og veldig rolig men ellers veldig ok. Hun er nå nettopp kommet seg igjennom en 5 dager fæl magesjau.....OG et MEGET stort opphovnet hode :(.... Begynte med magen søndag, og natt til mandag hadde jeg en våken natt - begge jentene dårlige. Ut og inn hele natta :( - men Bonica var fin igjen mandag ettermiddag. Emmie fortsatte... ikke nok med det, så fikk hun en allergisk reaksjon på "noe" som resulterte i et opphovnet hode - hele snuta var 3 ganger sin opprinnelige størrelse - så ut som hun var blåst opp som en ballong.. det gikk helt opp til øynene - og hun så rett og slett ut som et monster stakkar. Måtte reise hjem fra jobb omtrent med en gang jeg hadde kommer, da sønnen min mente hun så en smule rar ut... - og avgårde til dyrlegen bar det. Der lo de godt (stakkars Emmie). Hun fikk en sprøyte med kortison, og allerede på kvelden var hevelsen gått betraktelig ned. Puh gikk bra denne gangen - kan jo ha vært en veps for alt jeg vet...

Bonica hadde jeg også til dyrlegen noen uker tilbake da hun bare mistet og mistet ALL pels. Hun hadde helt nakne områder, og så ikke ut. Hun har aldri mistet ALT, og derfor ønsket jeg en helsjekk på henne. Men alle prøver var helt fine; også TSI, T4 og TGAA :) - så da måtte jeg bare slå meg til ro med at hunden var helt frisk :) - og NÅ begynner pelsen å komme tilbake, og det er godt å se :).

Å ha 2 hunder i hus er jo for det meste bare herlig, men det innebærer utfordringer også - i hvertfall her hos meg.... Jentene har røket i hop flere ganger, og jeg har vært nødt til å skille dem med makt. Heldigvis har jeg aldri vært alene når det har skjedd, og det har heller aldri skjedd hjemme i huset mitt - kun andre steder. Bonica er en veldig fin tispe, har funnet ut at hun er ekstremt lite kranglete, og godtar ekstremt mye - MEN når Emmie flyr på henne, ja da tar hun igjen så busta fyker...og ingen gir seg. Emmie har alltid vært tøff - helt siden hun var baby, og Bonica har tydeligvis ikke vist tydelig nok at hun er sjefen... Disse slosskampene skjer KUN når det gjelder MAT.... Emmie er forferdelig egen på mat - og der maten ikke er delt til dem - ja da er det HENNES....som på kjøkkenbenken, bein osv. Har jo aldri bein e.l liggende til dem lenger - det har jeg jo lært - men mat på kjøkkenbenken forekommer jo... - men den må da stå LANGT inn slik at ikke Emmie hopper opp og angriper Bonica om hun kommer gående også :(... Har sett flere antydninger her hjemme i det siste - bla når jeg går i utstillingssekken min og rydder ut noe - DET ER EMMIE sin sekk tydeligvis - for da knurrer hun mot Bonica.. Har fått tatt henne ordentlig når dette har skjedd, så håper hun nå skjønner at dette skal jeg ikke ha noe av! Men litt uttrygg blir jeg jo, da jeg ikke helt vet hva som gjør at hun reagerer. Hun er vanskelig å lese - begge de 2 andre jeg har/hatt leser jeg bra, men Emmie ser lik ut om hun skal angripe eller slikke i munnviken... øra brede og hodet nedover - uansett. Jeg forsøker jo å være så tydelig jeg bare kan mht alt men... Men heldigvis går jo dagene med at de for det meste storkoser seg sammen - de er jo sååå glade i hverandre, og kan jo ikke klare seg i 2 min uten hverandre. Bonica er svært svært leken nå, men Emmie er ikke helt med på notene - så hun rømmer til meg når Bonica får sine raptuser hehe. Kommer seg sikkert nå snart, da hun nettopp er ferdig med løpet.

De er jo begge noen sofagriser, men Emmie har rappet godplassen til Bonica - ved siden av meg ;) - og Bonica lar henne ha den uten problemer - og legger seg under bordet eller i den andre enden av sofaen :) - men jeg oppmuntrer Bonica til å komme dit innimellom slik at ikke Emmie skal begynne å bråke og anse det som kun hennes plass. Er jo rart at hun er sånn, hun er jo såååå fin med alle andre hunder - og mennesker. Vi gikk på valpekurs nå, og hun er super med alle - store som små. Ingen sjef i det hele tatt. Håper ting vil gå seg til 100%, for jeg er jo livredd for at de skal fly i hop når gutta mine er alene med dem - men jeg vil gjøre alt for at dette skal gå seg til og at de kan være supre sammen HELE TIDEN - for jeg elsker dem jo begge to sååå masse!

Ellers turer...ja turer ja - det kan jo være et mareritt om man ikke ønsker to veldig lange armer!! Bonica som ALDRI har trukket på tur, hun er nå en racer i båndet - men Emmie hakk i hæl... Vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte ;). Emmie er nå de siste dagene den som tar mest kontakt og kan gå veldig fint om jeg dytter godbiter i henne - og roser...masse masse ros HELE tiden - DA går hun bra da :). Men gruer litt til glatta kommer kjenner jeg hehe. Pigger må nok på om jeg ikke får dette ordentlig innen den tid.

2 jenter i samme hus - ja utfordringer og GLEDER - MASSE MASSE GLEDER! De er jo så enkle å ha med å gjøre sånn i helheten. Emmie har jo blitt en rolig og flott jente - og de maser aldri på noe. Venter tålmodig og gjør ingenting galt her inne :)

Nå får vi se da - om neste innlegg blir i JULEferien - eller om jeg klarer å få skrevet litt før den tid ;). Skal jo på et par utstillinger med Emmie fremover, men Bonica må nok vente en GOD stund til pelsen er tilbake...

Ingen kommentarer: